logo ahantakhfif
منوی دسترسی

اسپیسر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیسر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیسر برای ایجاد فاصله بین دو میلگرد با دقت بالا استفاده می‌شود و همچنین به عنوان روکشی مناسب بر روی میلگردها برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می‌شود.

برای اطلاع از قیمت اسپیسر کلیک کنید

اسپیسر چیست؟

اسپیسر از نظر لغوی به معنای فاصله گذار یا فاصله نگهدار است که در سایزها و ابعاد مختلف و متنوعی تولید می‌شود و در ایجاد پوشش میلگردی مناسب نقش بسزایی دارد. آن ها در موارد مختلفی کاربرد دارند که از جمله آن‌ها می توان به رعایت پوشش میلگرد ها در سازه هایی مثل دال ها و دیوار ها اشاره کرد از دیگر موارد مصرفی اسپیسر بتن، در ساختمان ها و پروژه هایی مثل سد سازی و تونل سازی است استفاده از اسپیسر بتن در نتیجه کار بسیار تأثیرگذار است به ‌طوری که در صورت استفاده هم کیفیت سازه و هم سرعت اجرا و انجام آن پروژه ساختمانی بالا خواهد بود؛ گاهی وجود اسپیسر بتن، سبب می شود تا فاصله میان دو میلگرد حفظ شود؛ از طرفی برای به وجود آوردن فاصله میان قالب بتن و خاموت از اسپیسر ها استفاده می گردد. در حالت کلی آن ها در مدل های مختلفی تولید می شوند که از هر کدام در موارد ویژه و خاصی استفاده می شود علت استفاده از این قطعه، به وجود آوردن فاصله میان میلگرد و بتن است و از طرفی برای تأمین پوشش بتن نمی‌تواند قطعه هایی مثل سنگ یا چوب استفاده کرد.

استفاده از اسپیسر چه فوایدی دارد؟

با گذشت زمان میلگرد ها در اثر تماس و مجاورت با مواد شیمیایی و شرایط محیطی مثل رطوبت، هوا، موادی مثل سولفات ها و غیره دچار خوردگی می‌شود که این پدیده اثر بسیار مخرب و زیانباری بر ساز خواهد داشت اما در صورت استفاده از اسپیسر پوششی بر روی میلگرد ایجاد می شود که آن را در مقابل شرایط آب و هوایی حفظ خواهد کرد. در ساختن بتن مسلح برای این که راندمان کار به میزان قابل توجهی افزایش یابد معمولاً از این قطعه استفاده می شود این قطعات ابزار های بسیار مفیدی هستند که در صورت استفاده مانع از حرکت شبکه میلگرد در بتن مسلح می شوند و به عبارتی آن را ثابت نگه می دارند.

اسپیسر

در گذشته برای اینکه بین میلگرد و سطح بتن فاصله ایجاد کنند از قطعاتی مثل چوب و سنگ استفاده می کردند که معمولاً این قطعات دوام چندانی نداشتند از طرفی پوششی که بر روی میلگرد ایجاد می کردند یکنواخت و یکدست نبود که در نهایت میلگرد دچار خوردگی می شد اما امروزه وجود اسپیسر ها بسیاری از این مشکلات را از میان برداشته است و پوششی که توسط آن بر روی میلگرد ایجاد می شود به صورت یک دست و یکپارچه است و از طرفی بسیار سبک می باشد همه این ویژگی ها سبب شده است تا اسپیسر یک قطعه بسیار کارآمد و مقرون به صرفه باشد در بازار این قطعه به نام های مختلفی شناخته شده و معروف است که از جمله آن ها می توان به لقمه بتن، کاور بتن، فاصله نگهدار، کاور میلگرد و غیره اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” بررسی کاربرد و انواع اسپیسر ” را مطالعه نمایید.

به چه علت از اسپیسر استفاده می کنیم؟

همانطور که کمی قبل تر گفتیم اسپیسر به معنای فاصله نگهدار است. در ساخت یک سازه و عمل پوشش دهی میلگرد ها و آرماتور بندی، نکات و استاندارد هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای مثال در صورت عدم استفاده از آن دو پدیده رخ خواهد داد پدیده اول: چسبیدن میلگردها و آرماتور به بتن و پدیده دوم: بیرون زدگی میلگردها و آرماتورهاست؛ در صورت وقوع هر کدام از موارد بالا، عواملی مثل رطوبت و هوا به درون سازنده نفوذ می کنند و موجب خوردگی میلگرد می شود که در این صورت اثرات زیانباری برای سازه در پی خواهد داشت. اما استفاده از آن از این وقایع جلوگیری می کند و نه تنها بر کیفیت سازه بلکه در سرعت عمل ساختن سازه هم تأثیرگذار خواهد بود اسپیسر در دال ها، پی ها، دیوار ها و همه احجام بتنی مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر موارد استفاده اسپیسر می توان به پروژه های عمرانی، سد سازی، تونل سازی، ساختمان سازی، پل سازی و غیره اشاره کرد.

اسپیسر خورشیدی یا ویل

انواع اسپیسر کدام اند؟

برای اینکه فاصله دقیقی بین قالب و میلگرد ایجاد شود از انواع اسپیسرهایی که دارای اشکال و ابعاد و مقاومت های مختلفی هستند با توجه به نظر پیمانکار و باری که بر روی سازه وارد می شود و نوع سازه استفاده می کنند.

با توجه به شرایطی را که عنوان کردیم انواع اسپیسر ها به شکل بتنی پلاستیکی و فلزی در بازار موجود هستند که در این بین نوع پلاستیکی این قطعه به دلیل وزن، قیمت و صرفه اقتصادی که برای پیمانکار و کارفرما دارد دارای ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به بقیه اسپیسر می باشد و از پرکاربردترین آن ها به شمار می رود. در ادامه مطلب دو مورد از آن ها را که کاربرد بیشتری دارند شرح می دهیم. همچنین برای خرید اسپیسر یا دریافت قیمت اسپیسر، با کارشناسان فروش آهن تخفیف در ارتباط باشید.

اسپیسر پلاستیکی

این قطعه را باید به یکی از پر کاربردترین اسپیسر های دانست که در بتن های مسلح برای ثابت نگه داشتن میلگرد ها در جای خود به کار برده می شود. اسپیسر پلاستیکی را به عنوان یک جزء بیگانه در سازه می شناسند و علتش این است که قابلیت تحمل بار را ندارد و در یک بتن مسلح نمی‌توان آن را به عنوان قطعه‌ای که بتواند بار وارده بر آن بتن را تحمل کند در نظر گرفتن آفرین به هیچ عنوان بخشی از یک بتن مسلح نیست و دلیلش هم نوع جنس اسپیسر پلاستیکی است و در واقع این قطعه هیچ وقت نمی تواند با بتن آمیخته شده و با آن سازگار گردد این نقص را می‌توان یکی از بزرگ ترین معایب اسپیسر پلاستیکی دانست.برای دریافت مشاوره خرید اسپیسر پایه دار و اسپیسر چرخی، با شماره موجود در سایت تماس بگیرید.

خرید اسپیسر

 

ویژگی‌های خوب و بد اسپیسر پلاستیکی

اگر از اسپیسر پلاستیکی در بتن مسلح استفاده شود به دلیل اینکه ضریب انبساط و انقباض حرارتی پلاستیک نسبت به بتن ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر می باشد بنابراین اگر بتن مسلح دچار تغییرات حرارتی و سرمایی گردد در این صورت ممکن است شاهد انبساط و انقباض مداوم پلاستیک شویم حتی اگر درجه حرارت خیلی زیاد باشد ممکن است پلاستیک ذوب گردد.

همچنین از دیگر ویژگی‌های اسپیسر پلاستیکی این است که مابین بتن و پلاستیک یک درز بسیار کوچک بعد از اینکه عملیات بتن ریزی انجام گرفت به وجود می آید اما اگر بخواهیم به ویژگی های مثبت به کار بردن این نوع از اسپیسر اشاره کنیم باید خدمت شما همراهان عزیز عرضه کنیم که درست است که این نوع از اسپیسر دارای معایبی است که در ابتدا رد کردیم اما به دلیل به صرفه بودن و هزینه کم آن و همچنین نصب سریع و آسان آن تولید این قطعه توسط کارخانه ها و شرکت های گوناگون بیشتر از سایر انواع آن ها است. در کشور ما استفاده از این نوع بیشتر از سایر انواع دیگر می‌باشد.

ویژگی های خوب و بد اسپیسر بتنی

ضریب انبساط و انقباض حرارتی در این نوع در مقایسه با نوع پلاستیکی آن در ارتباط با بتن مسلح یکسان می باشد زیرا جنس آن بتونی بوده و همین امر سبب خواهد شد که با بتن مسلح هم آمیختگی خوبی به دلیل هم جنس بودن داشته باشد بنابراین هیچ گونه درز و شکاف ای بر خلاف نوع پلاستیکی ایجاد نخواهد کرد و نصب نوع بتنی با گیره های پلاستیکی صورت می گیرد بنابراین استفاده از این پلاستیک را می توان به عنوان نقص بزرگ این نوع از اسپیسر ها در نظر گرفته و این گیره ها تمام و کمال در داخل بتن فرو نمی رود و تنها ۵ میلی متر آن وارد بتن خواهد شد بنابراین باعث می شود که نوع بتنی در عملکرد بتن تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

میزان رضایت مندی از محتوا

امتیاز دهی کاربران 4 (1 رای)
5/5