logo ahantakhfif
منوی دسترسی

تولید و نصب وال پست؛ مراحل اجرایی و نکات مهم ساخت دیوار محکم

مراحل تولید و اجرای وال پست

وال پست از جمله تجهیزات ساختمانی است که با استفاده از پروفیل فولادی ایجاد می‌شود. این محصول وظیفه یکپارچگی دیوار و مهار در برابر نیروهای جانبی را بر عهده دارد و از تخریب سازه جلوگیری می‌کند، دیوارها نقش مهمی در مقاوم سازی بنا دارد و به همین دلیل سازه‌های ساخته شده با وال پست اغلب دارای ساختار محکم و یکپارچه‌ای می باشند. در این مقاله قصد داریم تا نکات نصب و اجرای وال پست را با یکدیگر بررسی کنیم.

-> برای خرید و مشاهده قیمت وال پست از آهن تخفیف کلیک کنید.

تولید وال پست

وال پست در کارخانه از ورق‌های سیاه و گالوانیزه تولید می‌شود. وال پست‌های گالوانیزه از لحاظ قیمت نسبت به نوع سیاه آن هزینه بیشتری شامل می‌شوند و کیفیت بهتری نیز دارند. در واقع اگر وال پست مدنظر با روکش گالوانیزه پوشیده شده باشد در برابر رطوبت و مشکلات آب و هوایی مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی نخواهد شد. علاوه بر این، هزینه تولید وال پست بر اساس متغیرهایی از جمله ضخامت، ابعاد، جنس و کیفیت آن تعیین می‌شود.

وال پست سبب درگیری دیوار و اسکلت شده و در نهایت مقاومت و استحکام سازه را افزایش می‌دهد به صورت کلی وال پست سبب اتصال بهتر و قوی‌تر دیوار و تیغه‌ها به اسکلت فلزی می‌شود و به نوعی در نقش نگهدارنده دیوار عمل می‌کند و بعنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل استحکام و دوام ساختمان به شمار می‌آید. از جمله مهمترین کاربردها و مزایای آن می‌توان به مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل، زلزله، طوفان و… اشاره کرد.

مراحل اجرای وال پست
مراحل اجرای وال پست

اهمیت استفاده از وال پست

اغلب مهندسین سازه عوامل مختلفی را برای سالم ماندن سازه موثر می‌دانند و در این بین کیفیت ستون، سقف و تیرها بخشی از مهمترین آن‌ها می‌باشد. با توجه به زلزله خیز بودن برخی مناطق ایران استفاده از وال پست برای کاهش هرگونه خطرات مالی، جانی و بالا بردن استحکام و مقاومت ساختمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع وال پست همان سازه‌ای است که استحکام ساختمان را تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد داد. بنابراین اگر در نظر دارید تا سازه‌ای داشته باشید که در مدت زمانی طولانی پایدار باشد بهتر است تا استفاده از وال پست را در الویت خود قرار دهید.

انواع وال پست و مهار دیوار از نظر اجرایی

مدل‌های مختلف وال پست به دو نوع افقی و عمودی دسته‌بندی می‌شوند بیشتر از این المان‌ها برای تجهیزات عمودی استفاده می‌شود اما در دو نوع عمودی و افقی اجرا شده و هر دو وظیفه یکسانی دارند که با توزیع نیرو و فشارهای وارده بین اسکلت و دیوار از هرگونه خسارت و خرابی ساختمان جلوگیری می‌کند.

نوع افقی با هدف اتصال بین دیوار و اسکلت سازه استفاده می‌شود و در نهایت استقاومت و مقاومت دیوارها را افزایش می‌دهد، همچنین نوع عمودی در شرایطی که دهانه سازه بزرگ باشد بصورت ایستاده از طبقه زیرین به طبقه بالا متصل می‌شود، در واقع زمانی از نوع قائم استفاده می‌شود که بارهای خمشی وارد شده به دیوار به دیگر بارها مغلوب شود؛ به صورت کلی روش‌های اجرای مرسوم این محصول به شکل‌های مختلفی امکان پذیر است مانند:

  • اجرای وال پست با استفاده از انکر بولت و نبشی کشی
  • ایجاد اتصال بین دیوار به ستون توسط وال پست
  • مهار دیوار با استفاده از قرار دادن وال پست درون ستون‌های مجاور
  • مهار دیوار با استفاده از قرار دادن وال پست داخل کف
  • استفاده و اجرای وال پست جهت جان پناه
نحوه ی اجرای وال پست
نحوه ی اجرای وال پست

اجرای وال پست به چه صورتی است؟

برای اجرای وال پست اغلب از پروفیل‌هایی همچون ناودانی، قوطی، نبشی و… استفاده می‌شود، اگر وال پست از نبشی ساخته شود در مقایسه با محصول ساخته شده با قوطی از لحاظ یکپارچگی دیوار و انتقال بار وارد شده به دیوار عملکرد بهتری دارد، در ادامه مراحل اجرای این روش در سازه‌های مختلف بررسی می‌شود:

مراحل اجرای وال پست در سازه بتنی

مراحل اجرای وال پست در بتن به شرح زیر است:

  1. مشخص کردن موقعیت: در ابتدا، باید موقعیت وال پست را بر اساس نقشه مشخص کنید.
  2. نصب پلیت‌های اتصال: در مرحله بعد، پس از نصب پلیت‌های اتصال در کف و سقف، از بست برای ردیف‌کردن بلوک‌ها استفاده کنید تا دو دیوار مجزا به هم متصل شوند.
  3. اجرای بیس پلیت: اگر قبل از بتن‌ریزی بیس پلیت را اجرا نمی‌کنید، باید پلیت‌ها را به وسیله رول بولت به تیرها از بالا و پایین، متصل کنید.
  4. نصب میخ‌های فولادی: میخ‌های فولادی ۳ سانتی‌متری را که با میخکوب نصب می‌شوند، برای نصب پلیت‌ها به جان تیرها انتخاب مناسبی نیستند.
  5. بسته ‌بندی میلگردها: پس از ساخت دیوار، چهار میلگرد را به پلیت‌های اتصال تعبیه‌شده در کف و سقف جوش دهید و سپس آن‌ها را با سیم آرماتوربندی به بست‌ها ببندید.
  6. ریختن بتن: در آخرین گام، بعد از نصب میلگردها، بتن را داخل قالب‌ها بریزید.
  7. باز کردن قالب‌ها: پس از ریختن بتن، قالب‌ها را باز کنید تا وال پست در اسکلت بتنی منطبق بر ضخامت دیوار ایجاد شود.

با انجام این مراحل، وال پست با دقت در اسکلت بتنی منطبق بر نیازهای ساختمان ایجاد می‌شود.

تولید وال پست
تولید وال پست

اجرای وال پست در اسکلت فلزی

یکی از موارد بسیار رایج در ساختمان سازی استفاده از اسکلت فلزی است، از این رو استفاده از این محصول برای عملکرد اصولی سازه بسیار حائز اهمیت است؛ اجرای وال پست برای اسکلت فلزی مشابه با سازه بتنی است و تنها تفاوت آن اتصال آن با استفاده از جوش به ستون و تیر می‌باشد.

اجرای وال پست در سوله

این محصول برای اجرای سوله دارای اهمیت بالایی می‌باشد و ممانعت در استفاده از آن نیز کار غیر اصولی و مهندسی به حساب می‌آید و تبعات بسیار زیادی به همراه دارد، استفاده از این روش در سازه و ساختمان باعث یکپارچگی ساختمان و کوچک شدن دهانه‌ها شده که در نهایت تحمل بارهای جانبی وارد شده به دیوار ساده می‌شود. توجه کنید سوله دارای وزن بسیار کمی است بنابراین برای پیاده سازی حتما لازم است از مقاطع فولادی سنگین استفاده شود.

اجرای وال پست در دیوار داخلی

برای اجرای وال پست در دیوارهای داخلی یا تیغه‌ها، باید دو نکته را رعایت کنید:

  1. اتصال وال پست به سازه: در دیوارهایی که ارتفاع آن‌ها از 1.8 متر بیشتر است، وال پست باید از دو طرف به سازه متصل شود. این اتصالات باید به طور محکم انجام شود تا از بارهای جانبی مثل زلزله و باد مهار شود.
  2. استفاده از کلاف: در صورت استفاده از کلاف عمودی در دیوارها، باید حداکثر طول دیوارهای میان دو کلاف از 6 متر بیشتر نباشد. اگر این مقدار بیشتر شود، باید به ازای هر 6 متر یک نبشی به وال پست اضافه شود. همچنین، اگر طول دیوار از 40 برابر ضخامت آن بیشتر شود، باید برای ساخت آن از کلاف استفاده کنید. استفاده از کلاف و نبشی‌ها به افزایش استحکام و پایداری وال پست و دیوارهای داخلی کمک می‌کند.

اشتباهات رایج در پیاده سازی وال پست

اشتباهات رایج در پیاده‌سازی وال پست شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تغییر در روش اجرا: در برخی موارد، پیمانکاران یا مهندسین مسئول، به منظور کاهش هزینه‌ها یا انجام سریع‌تر کار، روش اجرای وال پست را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال، استفاده از مواد جایگزینی برای کلاف‌ها یا نبشی‌ها به جای مواد استاندارد.
  2. عدم اجرای مراحل به صورت صحیح: عدم اجرای پشت به پشت نبشی‌های افقی و عمودی یکی از اشتباهات رایج است که می‌تواند منجر به ضعف و تضعیف وال پست شود.
  3. استفاده از مواد نامناسب: استفاده از مواد با کیفیت پایین یا موادی که استانداردهای لازم را ندارند، می‌تواند باعث کاهش مقاومت وال پست و در نتیجه افزایش خطرات و خسارات جانی و مالی شود.
  4. نادیده گرفتن استانداردها: عدم رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های فنی مربوط به اجرای وال پست می‌تواند به ایجاد مشکلات جدی در ساختمان منجر شود.

با رعایت اصول فنی و استانداردهای مربوط، می‌توان از وقوع این اشتباهات جلوگیری کرد و اطمینان حاصل کرد که وال پست به درستی و به صورت مطمئن نصب شده است.

نحوه پیاده سازی وال پست ها ساختمانی
نحوه پیاده سازی وال پست ها ساختمانی

قوانین ملی ساختمان در رابطه با استفاده از وال پست در ساختمان

طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان برای اجرای وال پست لازم است به نکات و اصولی دقت کنید، برخی از مهمترین این قوانین به شرح زیر است:

  • حتما لازم است برای تمامی بازشوها در سازه از روش وال پست استفاده کنید.
  • بیشترین ارتفاع مجاز برای تیغه و دیوارهای غیرسازه ای ۳.۵ متر می‌باشد که در صورت بیشتر بودن این ارتفاع حتما لازم است از وال پست استفاده شود.
  • کمترین میزان عرض برای دیوارهای غیرسازه ای نیز نباید پایین تر از ۱.۳۰ متر باشد.
  • لبه‌های عمودی تیغه حتما باید به یک دیوار عمودی یا یک وال پست متصل باشد و تحت هیچ شرایطی نباید آزاد باشد.

نکات مهم جهت نصب

برای افزایش مقاومت و استحکام بیشتر والپست افقی در فاصله‌های ۱ تا ۱.۵ متر نسبت به میلگرد آجدار ۱۴ و بالاتر استفاده می‌شود و سپس سازه به سقف متصل خواهد شد.

حتما توجه کنید تمام پروفیل برای ساخت و اتصال آغشته به ضدزنگ باشد.

استفاده از توری مرغی یا رابیتس برای محافظت از پروفیل جهت افزایش اتصال بین وال پست و دیوارهای سازه و همچنین جلوگیری از ترک‌های جانبی از جمله نکات مهم به شمار می‌رود. دهانه نبشی به اندازه یک سانتی‌متر بیشتر از ضخامت دیوار باشد.

برای اتصال درست نبشی و قوطی به این محصول در حالت نوع عمودی بهتر است در هر متر ۱ میلگرد ۱۰ استفاده شود تا در نهایت استحکام اتصالات سازه افزایش یابد.

طریقه ی اجرای وال پست
طریقه ی اجرای وال پست

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا موضوعات مختلفی در مورد وال پست و نحوه اجرای آن و مواردی در این زمینه را به صورت مفصل بررسی کنیم، همچنین اگر قصد خرید وال پست در ابعاد و اندازه دلخواه خود را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید، کارشناسان ما در مجموعه آهن تخفیف آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشند.

میزان رضایت مندی از محتوا

امتیاز دهی کاربران 4 (1 رای)
5/5